Åbn Søgning

På sporet af Grønland

24-11-2017

De første udskolingselever fra Halsnæs lilleskole vil i et unikt samarbejde med Børnenes hjem i Uummannaq og Knud Rasmussens hus indsamle og formidle nye fortællinger fra det nordvestlige Grønland.

Om et et-halvt år vil 8. klasse fra Halsnæs Lilleskole rejse til Ummannaq i Nordvest Grønland sammen med deres lærere og historiefortæller Dorte Abrahamsen. Børnene kommer til at møde en kultur og et samfund der er meget fjernt fra det liv de selv lever. Og de vil med antropologiske metoder indfange fortællinger om det liv og den kultur de oplever på den 10 dage lange rejse.

Fortællingerne optages med moderne optageudstyr og publiceres som podcasts. Senere vil børnene fra Grønland komme til Hundested, hvor de sammen med eleverne fra Halsnæs Lilleskole vil opsætte en udstilling i samarbejde med Knud Rasmussens hus. Udstillingen vil tage udgangspunkt i de lydfortællinger der er hjembragt fra rejsen til Ummannaq.

Lige nu arbejder hele skolen på at finde midler til rejsen. Vi er bl.a. i dialog med Nordisk ministerråds Nordplus Pulje om finansiering af Rejseudgifterne og børnene selv sælger bla postkort og laver julecafe på årets julemarked i Torup den 25.-26. november. Frem til sommeren 2018 sættes alle sejl ind på at finde de nødvendige midler til at virkeliggøre rejsen. 

Postkort der sælges for at indsamle midler til projektet

FORTÆLLINGER GÅR NYE VEJE

Fortællinger er kulturbærere fra gammel til ung, og i fortællingens favn kan grænser krydses.

I Grønland findes stadig en stærk mundtlig fortælletradition, og det er mange år siden Knud Rasmussen samlede fortællinger på Grønland. I dette projekt ønsker vi at lade unge begynde en ny indsamling af lyd- fortællinger fra Grønland.

At det er unge/børn der indsamler historierne, giver projektet en særlig karakter: Børn & unge kan få voksne til at fortælle på en helt særlig måde, som kan skabe ny indsigt og eftertanke til historierne om, hvordan det er at være grønlænder.

Dette pilotprojekt har til formål at undersøge, hvordan fortællinger på tværs af kultur og etnicitet, indfanget, skabt og formidlet af unge i fællesskab, kan inspirere til nye narrativer - der kan bedre integration og forståelse for den globale kultur -kompleksitet uden om fordomme og klicheer.

Projektets didaktik er designet til at kunne bruges i mange andre sammenhænge, hvor mødet mellem kulturer, der er fremmede for hinanden, trænger til et nyt fokus.

Det gælder både erfaringen med indsamling og redigering af fortællinger, formidlingen fra børn til børn ( og ung til ung), og de journalistiske og antropologiske metoder, de unge kommer til at beherske i løbet af projektet.

Derfor arbejder vi på at brede metoden ud ved at lade udstillingen rejse rundt i landet og blive en del af andre skolers arbejde med Grønland. 

Følg med på facebook siden "På sporet af Grønland" hvor vi løbende vil poste nyheder om projektet.


Tilbage til nyheder